diumenge, 29 d’abril del 2018

MODELS DE PLANS DE SUPORT INDIVIDUALITZATS


Us adjunto algun model present a la pàgina web Xtec sobre Plans de Suport Individualitzat (PI):

Per exemple EDUCACIÓ INFANTIL...

Curs acadèmic 201 _ /201_

  1. Dades personals i escolars


Alumne/a:

Data naixement:

Nivell:

Coordinador del Pla:

Membres de l’Equip PI:

Observacions:

Data:

  • Dictamen d’escolarització
  • Informe necessitats educatives específiques derivades de situacions socials desfavorides (nee SSD)
  • Certificat del Centre d’Atenció al Disminuït del Departament de Benestar Social i Família
  • Decisió del centre (director/ Comissió d’Atenció a la diversitat)
Les dificultats que manifesta estan relacionades amb:
Discapacitat

Retard maduratiu
Alteracions de conducta
Altes capacitats
Malaltia
altres
Data:


  1. Justificació

Breu descripció argumentada de la necessitat que l’alumne/a cursi amb PI. Anotar en quin document administratiu de centre es recull la presa de decisió (acta de la CAD, acta d’avaluació , reunió d’equip docent ...)



  1. Interessos i potencialitats

Interessos i capacitats més desenvolupades de l’alumne. Activitats en què li agrada participar




  1. Proposta educativa
4.1. Capacitats prioritzades

Capacitats


Concreció objectius
Activitats
Dia/es i horari
Suports
Criteris avaluació
1
Domini del seu cos, moviment i coordinació





2
Seguretat afectiva i emocional, imatge positiva d’ell mateix.





3
Hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes.





4
Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques.





5
Comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions per mitjà dels diversos llenguatges.





6
Observació i exploració de l’entorn immediat, natural i físic, curiositat, respecte i participació.





7
Iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificar-ne els perills i aprendre a actuar en conseqüència.





8
Relació amb els altres i en la resolució pacífica de conflictes.





9
Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social.






  1. Horari de l’alumne/a
(Àrea / Activitat; emplaçament/dins/fora aula/agrupament; docent/especialista)

Horari
Dilluns
Dimarts
Dimecres
Dijous
Divendres

Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament

Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament

ESBARJO
Suports
ESBARJO
Suports
ESBARJO
Suports
ESBARJO
Suports
ESBARJO
Suports

Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament

MENJADOR
Suports
MENJADOR
Suports
MENJADOR
Suports
MENJADOR
Suports
MENJADOR
Suports

Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament

Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament


  1. Participació de la família


El pare, la mare o els tutors/es legals són informats d’aquest pla individualitzat i acorden amb el tutor/a el seguiment del mateix.

Signatures del pare/mare: Tutor/a: Vist-i-plau del director/a:

Segell i data:



  1. Reunions de coordinació i seguiment del pla

Data de la primera reunió d’avaluació inicial de l’equip PI:
Participants:
Temes tractats:
Acords:

Data reunió i participants:
Temes tractats:
Acords:

Data reunió i participants:
Temes tractats:
Acords:

Data reunió i participants:
Temes tractats:
Acords:


  1. Valoració final del Pla

Progrés en l’assoliment de les capacitats prioritzades. Valoració de les metodologies, suports, recursos, organització..




Propostes per a la continuació/revisió/finalització del pla de cara al següent curs







Un altre exemple d’EDUCACIÓ INFANTIL...

Curs acadèmic 201 _ /201_

  1. Dades personals i escolars

Alumne/a:

Data naixement:

Nivell:

Coordinador del Pla:

Membres de l’Equip PI:

Observacions:

  • Dictamen d’escolarització
  • Informe necessitats educatives específiques derivades de situacions socials desfavorides (nee SSD)
  • Certificat del Centre d’Atenció al Disminuït del Departament de Benestar Social i Família
  • Decisió del centre (director/ Comissió d’Atenció a la diversitat)
Les dificultats que manifesta estan relacionades amb:
Discapacitat

Retard maduratiu
Alteracions de conducta
Altes capacitats
Malaltia
altres
Data:


  1. Justificació

Breu descripció argumentada de la necessitat que l’alumne/a cursi amb PI. Anotar en quin document administratiu de centre es recull la presa de decisió (acta de la CAD, acta d’avaluació , reunió d’equip docent ...)




  1. Interessos i potencialitats

Interessos i capacitats més desenvolupades de l’alumne. Activitats en què li agrada participar




  1. Proposta educativa
4.1. Capacitats prioritzades

Capacitats


Com la resta del grup
Prioritzar
Objectius proposats
1
Domini del seu cos, moviment i coordinació




2
Seguretat afectiva i emocional, imatge positiva d’ell mateix.




3
Hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes.




4
Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques.




5
Comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions per mitjà dels diversos llenguatges.




6
Observació i exploració de l’entorn immediat, natural i físic, curiositat, respecte i participació.



7
Iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificar-ne els perills i aprendre a actuar en conseqüència




8
Relació amb els altres i en la resolució pacífica de conflictes




9
Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social.




  1. Horari de l’alumne/a
(Àrea / Activitat; emplaçament/dins/fora aula/agrupament; docent/especialista)

Horari
Dilluns
Dimarts
Dimecres
Dijous
Divendres

Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament

Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament

ESBARJO
Suports
ESBARJO
Suports
ESBARJO
Suports
ESBARJO
Suports
ESBARJO
Suports

Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament

MENJADOR
Suports
MENJADOR
Suports
MENJADOR
Suports
MENJADOR
Suports
MENJADOR
Suports

Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament

Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Activitat
Docent/s i altres suports
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament


  1. Participació de la família


El pare, la mare o els tutors/es legals són informats d’aquest pla individualitzat i acorden amb el tutor/a el seguiment del mateix.

Signatures del pare/mare: Tutor/a: Vist-i-plau del director/a:


Segell i data:



  1. Reunions de coordinació i seguiment del pla

Data de la primera reunió d’avaluació inicial de l’equip PI:
Participants:
Temes tractats:
Acords:

Data reunió i participants:
Temes tractats:
Acords:

Data reunió i participants:
Temes tractats:
Acords:

Data reunió i participants:
Temes tractats:
Acords:


  1. Valoració final del Pla

Progrés en l’assoliment de les capacitats prioritzades. Valoració de les metodologies, suports, recursos, organització..





Propostes per a la continuació/revisió/finalització del pla de cara al següent curs





I algún d'EDUCACIÓ PRIMARIA...


Curs acadèmic 201 _ /201_
  1. Dades personals i escolars
    Alumne/a:
    Sexe:
    Dona
    Home
    Data naixement:
    País de naixement :
    Nivell:
    Tutor/a:

    Membres de l’Equip PI:

    Observacions:

    Motivat per:
    • Dictamen d’escolarització
    • Informe de necessitats educatives específiques derivades de situacions socials desfavorides (nee SSD)
    • Avaluació psicopedagògica de l’EAP
    • Resultat de l’avaluació inicial de l’alumnat nouvingut
    • Proposta del centre (director/ Comissió d’Atenció a la diversitat)
    Necessitats educatives derivades de:

    Discapacitat

    TEA
    Trastorn aprenentatge
    Alteracions greus conducta
    Altes capacitats
    Malaltia
    Alumnat nouvingut
    Altres
    Especificar:

    Data:

    1. Alumnes nouvinguts
      Data d’arribada a Catalunya:
      Data d’incorporació per primera vegada al sistema educatiu a Catalunya:
      Data d’arribada al centre:
      Tutor/a de l’aula d’acollida:
      Llengües que coneix
      Llengua o llengües familiars:
      Llengua o llengües d’escolarització prèvia
      • Llengües vehiculars dels aprenentatges:
      • Llengües estrangeres que ha après:
      Altres llengües que coneix:
      Escolarització prèvia
      Anys d’escolarització prèvia:
      Escolarització prèvia regular
      Escolarització prèvia irregular
      Sense escolarització prèvia
  2. Justificació
    Breu descripció argumentada de la necessitat que l’alumne/a cursi amb PI. Anoteu en quin document administratiu de centre es recull la presa de decisió (acta de la CAD, acta d’avaluació , reunió d’equip docent ...).

  3. Avaluació inicial1
    • Nivell actual de competències
    • Punts forts i punts febles de l’alumne
    • Interessos i motivacions (escolars i extraescolars)
  4. Proposta educativa
    1. Competències prioritzades
Orientativament, les prioritzacions poden respondre als següents criteris:
  • Per potenciar del desenvolupament personal de l’alumne
  • Per potenciar la participació activa de l’alumne al món social
  • Per potenciar l’adquisició de les competències que facilitin l’accés al Currículum
Competències bàsiques2


Prioritats3

Competència comunicativa lingüística i audiovisual


Competència artística i cultural


Tractament de la informació i competència digital


Competència matemàtica


Competència d’aprendre a aprendre


Competència d’autonomia i iniciativa personal


Competència en el coneixement i la interacció en el món físic


Competència social i ciutadana


    1. Àrees i tipus d’adaptació que es proposa
Ompliu només el quadre d’aquelles matèries amb algun tipus d’adaptació del currículum.
Àrees
PI
Continguts4
Criteris d’avaluació
Adaptació proves i avaluacions
NO
Llengua catalana i literatura





Llengua castellana i literatura





Llengua estrangera





Coneixement del medi natural, social i cultural





Educació artística





Educació física





Educació per la ciutadania i els drets humans





Matemàtiques






    1. Horari de l’alumne/a
Horari
Dilluns
Dimarts
Dimecres
Dijous
Divendres

Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament

Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament

ESBARJO
Suports
ESBARJO
Suports
ESBARJO
Suports
ESBARJO
Suports
ESBARJO
Suports

Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament

Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament

MENJADOR
Suports
MENJADOR
Suports
MENJADOR
Suports
MENJADOR
Suports
MENJADOR
Suports

Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament

Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament

    1. Resum de l’organització dels suports de l’alumne
Àrees
Professor/a
Hores a l’aula ordinària5
Hores de
suports i/o recursos fora de l’aula ordinària5

Sense suport

Amb suport

Llengua castellana i literatura




Llengua estrangera




Coneixement del medi natural, social i cultural




Educació artística




Educació física




Educació per la ciutadania i els drets humans




Matemàtiques




    1. Orientacions metodològiques6
    2. Materials i recursos
  1. Participació de la família
    Acords amb la família:
    a)
    b)
    c)
    El pare, la mare o els tutors legals són informats d’aquest pla individualitzat i n’acorden amb el tutor/a el seguiment.
    Signatures del pare/mare: Tutor/a: Vist-i-plau del director/a:
    Segell i data:
  2. Reunions de coordinació i seguiment del PI
    Data de la primera reunió d’avaluació inicial de l’equip PI:
    Participants:
    Temes tractats:
    Acords:
    Proposta de modificació dels suports i recursos previstos en aquest PI amb l’objectiu de proporcionar a l’alumne entorns més normalitzats:
    Data propera reunió:

    Data reunió i participants:
    Temes tractats:
    Acords:
    Proposta de modificació dels suports i recursos previstos en aquest PI amb l’objectiu de proporcionar a l’alumne entorns més normalitzats
    Data propera reunió:
  3. Avaluació del Pl
Progrés en l’assoliment de les capacitats i objectius prioritzats. Valoració de les metodologies, suports, recursos, organització...



Propostes per a la continuació/revisió/finalització del PI de cara al curs següent



ANNEX 1: AVALUACIÓ INICIAL DE L’ALUMNAT NOUVINGUT
En relació a l’avaluació inicial de l’alumnat nouvingut7, s’ha de tenir en compte que, en principi, les dificultats per accedir al currículum ordinari provenen del desconeixement de la llengua vehicular dels aprenentatges i de la falta d’alguns dels referents socials, culturals i científics que es necessiten per accedir als continguts escolars, a part de les conseqüències socioemocionals que es puguin derivar del procés migratori.
Per tant a l’hora d’identificar les necessitats educatives dels alumnes nouvinguts s’haurien de tenir en compte els aspectes que apareixen a continuació:
  • Entrevistes amb la família
  • Motivació per a l’aprenentatge de l’alumne
  • Hàbits d’estudi
  • Rendiment escolar en el país d’origen
  • Expectatives educatives de la família respecte de l’alumne
  • Activitats en el temps lliure
  • ...
  • Aspectes socioemocionals
  • Projecte migratori
  • Consideracions sobre el context familiar i/o socioeconòmic
  • Aspectes emocionals
  • ...
  • Competències bàsiques :
  • Punts forts
  • Aspectes a millorar
  • Àrees del currículum8
  • Llengua9
  • Matemàtiques
  • Altres àrees
ANNEX 2: ORIENTACIONS DIDÀCTIQUES
Metodologia

Separar les diferents parts del procés en la resolució d’una activitat i presentar els continguts de manera més seqüenciada per reduir-ne la quantitat d’informació i la complexitat.

Establir connexions entre els coneixements previs escolars o personals i els aprenentatges nous

Incloure objectius de llengua en totes les àrees, especialment els que tenen a veure en llegir per aprendre.

Anticipar continguts per facilitar el seguiment de les activitats del grup-classe.

Proporcionar diferents tipus d’estratègies (observar, manipular, experimentar) per resoldre les tasques.

Promoure el treball col·laboratiu i l’aprenentatge entre iguals

Proporcionar estratègies per memoritzar conceptes bàsics

Ensenyar estratègies de reelaboració d’activitats pròpies

Proporcionar resums/esquemes/mapes conceptuals

Presentar els continguts curriculars amb diferents suports (impresos i digitals) i amb diferents formats (text, vídeo, àudio, multimèdia, imatge)

Explicitar les idees principals (oralment, a la pissarra, al moodle...)

Potenciar l’ús de les noves tecnologies com a instrument d’autoregulació del propi aprenentatge.

Evitar excessos en la memorització de conceptes i l’aplicació de procediments

Presentar textos d’una extensió adequada a la competència lingüística de l’alumne.

Procurar reduir en els textos la presència de lèxic desconegut per als alumnes i presentar el vocabulari nou dels textos que s’han de treballar.

Utilitzar textos de Lectura Fàcil

A l’hora de resoldre problemes, considerar el procés de raonament i valorar més el plantejament de la solució que el resultat.

...



Gestió de l’aula

Situar l’alumne prop del focus d’atenció durant el procés de realització de tasques

Reduir els elements distractors (sorolls, poca focalització de les tasques...)

Crear un clima d’aula que afavoreixi la iniciativa personal i la participació.

Comprovar que l’alumne disposa de tot el material necessari abans de començar una tasca.

Fer el seguiment de les tasques de manera que se’n faciliti el lliurament en els dates establertes (recordatoris, seguiment del procés de realització dels treballs...)

...








Organització de les tasques

Proporcionar estratègies d’autonomia en el treball personal a partir de l’ús de pautes, observació de models, reelaboració d’activitats pròpies...

Ajudar l’alumne en la gestió del temps. Durant la resolució de les tasques, marcar els períodes de temps per a cada part de les activitats

Ajudar a fer ús de l’agenda

Presentar a l’alumne els objectius a assolir amb una temporalització determinada (setmana, mes) i fer-ne el seguiment de l’assoliment.

Utilitzar el pla visual de treball individual10

Fomentar l’ús de suports o instruments alternatius (calculadora, recordatoris, referents, suports informàtics...)

Promoure activitats específiques que facilitin l’organització i distribució de les feines en totes les àrees (ús de l’agenda, horaris, organització del material...)

Proporcionar estratègies i recursos que ajudin a mantenir l’atenció durant el procés de resolució de les tasques.

...



Interaccions a l’aula

Facilitar suports i bastides que permetin comprendre i seguir les explicacions del docent

Fer servir frases breus i ben estructurades

Presentar les preguntes amb un estil de redacció senzill i directe.

Oferir material de suport per a la resolució de les tasques (llibres, esquemes, pautes...)

Fer servir suports verbals i corporals (gestos, contacte visual...) que facilitin la comunicació i ajudin a mantenir l’atenció. Especialment en el cas dels petits, situar-se a l’alçada dels alumnes.

Oferir recordatoris/pautes/referents per a aprenentatges (normes ortogràfiques, taules de multiplicar, fórmules...)

Donar les instruccions de manera clara i estructurada (d’una en una, oralment i per escrit a la vegada...)

Davant d’una determinada demanda, donar temps a l’alumne perquè pugui expressar-se.

Fer explicita la participació de l’alumne en la dinàmica de classe (exposicions orals, treball a la pissarra), especialment en aquells aspectes en els quals els alumnes siguin més competents.

Establir consignes positives (sense penalitzar) per ajudar a sistematitzar les rutines escolars (ajudar a prendre consciència de la desatenció)

Promoure activitats en petit grup o per parelles que afavoreixin l’ajuda mútua, l’aprenentatge entre iguals i el treball cooperatiu

Proporcionar pautes per ajudar els alumnes nous a presentar-se davant els seus companys

Utilitzar les TAC per promoure la participació activa en les activitats d’aula.



Avaluació i valoració i correcció de les tasques

Avaluar de manera continuada i individualitzada, evitant l’excés de proves.

Valorar explícitament l’interès per la feina ben feta i la presentació acurada dels treballs

Fer reconeixements de l’esforç personal i de les produccions dels alumnes davant del grup i d’altres membres de la comunitat educativa (pares, companys d’altres grups, docents...)

Considerar l’error com a part de la millora del procés d’aprenentatge i evitar-ne les valoracions negatives.

Valorar la tasca diària (actitud, presentació dels treball, ús de l’agenda...)

Valorar la feina feta tot i que no s’hagi resolt la totalitat de la tasca satisfactòriament

Oferir suports o modalitats alternatives per completar l’avaluació (prova oral, presentació de treballs, reduir o simplificar les preguntes d’una prova, deixar més temps per resoldre els exercicis, proporcionar esquemes o textos de suport...) tenint en compte els punts forts de l’alumne

Valorar més el contingut de les respostes que la forma (presentació i redacció)

Valorar el procés (per exemple, en matemàtiques, valorar més el plantejament del problema que el resultat)

Ajudar a sintetitzar i preparar les respostes

Valorar només els errors lingüístics pactats prèviament (faltes d’ortografia, lèxic específic del tema...)

Preveure espais de revisió conjunta de les tasques (per exemple, setmanalment) que facilitin la reflexió sobre el propi procés d’aprenentatge i sobre les estratègies que cal aplicar per millorar-lo

Valorar positivament l’esforç personal i les produccions dels alumnes davant del grup d’alumnes i d’altres membres de la comunitat educativa (pares, companys d’altres grups...)

...


1 Es pot trobar informació sobre l’avaluació inicial de l’alumnat nouvingut a l’annex 1.
3 Es tracta de prioritzar aquells components de les competències bàsiques (coneixements, habilitats, estratègies...) que es considerin més rellevants per accedir al currículum en el moment de l’elaboració del PI.
5 Especificar hores i tipus de suport o recurs (hores d’atenció a la diversitat, USEE, aula d’acollida, ...)
6 Es poden trobar orientacions metodològiques a l’annex 2.
7 Es considera alumne nouvingut aquell que fa menys de vint-i-quatre mesos o, excepcionalment si procedeix d’àmbits lingüístics i culturals molt allunyats del nostre, menys de trenta-sis mesos que s’han incorporat per primera vegada al sistema educatiu de Catalunya.
9 Existeixen uns Objectius generals per als nivells de referència A1, A2 i B1 per a l’ensenyament obligatori (Departament d’Ensenyament, 2012) per a les habilitats lingüístiques comunicatives de recepció, producció, expressió i interacció orals i escrites. Es poden trobar altres desplegaments curriculars referits a aquests nivells de llengua a la pàgina Alumnat nouvingut (apartat “Orientacions curriculars”).
10 Es pot trobar un exemple de pla visual a la pàgina 28 de la guia TDAH: detecció i actuació en l’àmbit educatiu del Departament d’Ensenyament.

I també algun altre exemple d’EDUCACIÓ SECUNDÀRIA...


Curs acadèmic 201 _ /201_
  1. Dades personals i escolars
    Alumne/a:
    Sexe
    Dona
    Home
    Data naixement:
    País de naixement :
    Nivell:
    Tutor/a:

    Membres de l’Equip PI:

    Observacions:

    Motivat per:
    • Dictamen d’escolarització
    • Informe de necessitats educatives específiques derivades de situacions socials desfavorides (nee SSD)
    • Avaluació psicopedagògica de l’EAP
    • Resultat de l’avaluació inicial de l’alumnat nouvingut
    • Proposta del centre (director/ Comissió d’Atenció a la diversitat)
    Necessitats educatives derivades de:

    Discapacitat

    TEA
    Trastorn aprenentatge
    Alteracions greus conducta
    Altes capacitats
    Malaltia
    Alumnat nouvingut
    Altres
    Especificar:

    Data:

    1. Alumnes nouvinguts
      Data d’arribada a Catalunya:
      Data d’incorporació per primera vegada al sistema educatiu a Catalunya:
      Data d’arribada al centre:
      Tutor/a de l’aula d’acollida:
      Llengües que coneix
      Llengua o llengües familiars:
      Llengua o llengües d’escolarització prèvia
      • Llengües vehiculars dels aprenentatges:
      • Llengües estrangeres que ha après:
      Altres llengües que coneix:
      Escolarització prèvia
      Anys d’escolarització prèvia:
      Escolarització prèvia regular
      Escolarització prèvia irregular
      Sense escolarització prèvia
  2. Justificació
    Breu descripció argumentada de la necessitat que l’alumne/a cursi amb PI. Anoteu en quin document administratiu de centre es recull la presa de decisió (acta de la CAD, acta d’avaluació , reunió d’equip docent ...).

  3. Avaluació inicial1
    • Nivell actual de competències
    • Punts forts i punts febles de l’alumne
    • Interessos i motivacions (escolars i extraescolars)
  4. Proposta educativa
    1. Competències prioritzades
Orientativament, les prioritzacions poden respondre als següents criteris:
  • Per potenciar del desenvolupament personal de l’alumne
  • Per potenciar la participació activa de l’alumne al món social
  • Per potenciar l’adquisició de les competències que facilitin l’accés al Currículum
Competències bàsiques2


Prioritats3

Competència comunicativa lingüística i audiovisual


Competència artística i cultural


Tractament de la informació i competència digital


Competència matemàtica


Competència d’aprendre a aprendre


Competència d’autonomia i iniciativa personal


Competència en el coneixement i la interacció en el món físic


Competència social i ciutadana


    1. Àrees i tipus d’adaptació que es proposa
Ompliu només el quadre d’aquelles matèries amb algun tipus d’adaptació del Currículum.
Matèries
Continguts4
Criteris d’avaluació
Adaptació proves i avaluacions
NO
Llengua catalana i literatura




Llengua castellana i literatura




Llengua estrangera




Matemàtiques




Ciències de la naturalesa




Ciències socials, geografia i història




Educació física




Tecnologies




Educació visual i plàstica




Música




Educació per la ciutadania i els drets humans




Treball de síntesi




Projecte de recerca





    1. Horari de l’alumne/a
Horari
Dilluns
Dimarts
Dimecres
Dijous
Divendres

Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament

Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament

ESBARJO
Suports
ESBARJO
Suports
ESBARJO
Suports
ESBARJO
Suports
ESBARJO
Suports

Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament

Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament

MENJADOR
Suports
MENJADOR
Suports
MENJADOR
Suports
MENJADOR
Suports
MENJADOR
Suports

Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament

Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Àrea / Activitat
Docent/s i altres suports
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament
Emplaçament

    1. Resum de l’organització dels suports de l’alumne
      Matèries
      Professor/a
      Hores a l’aula ordinària5
      Hores de
      suports i/o recursos fora de l’aula ordinària5
      Amb suport
      Sense suport
      Llengua catalana i literatura




      Llengua castellana i literatura




      Llengua estrangera




      Matemàtiques




      Ciències de la naturalesa




      Ciències socials, geografia i història




      Educació física




      Tecnologies




      Educació visual i plàstica




      Música




      Educació per la ciutadania i els drets humans




      Treball de síntesi/Projecte de recerca




    2. Orientacions metodològiques6
    3. Materials i recursos
  1. Participació de la família
    Acords amb la família:
    a)
    b)
    c)
    El pare, la mare o els tutors legals són informats d’aquest pla individualitzat i n’acorden amb el tutor/a el seguiment.
    Signatures del pare/mare: Tutor/a: Vist-i-plau del director/a:
    Segell i data:
  2. Reunions de coordinació i seguiment del PI
    Data de la primera reunió d’avaluació inicial de l’equip PI:
    Participants:
    Temes tractats:
    Acords:
    Proposta de modificació dels suports i recursos previstos en aquest PI amb l’objectiu de proporcionar a l’alumne entorns més normalitzats:
    Data propera reunió:

    Data reunió i participants:
    Temes tractats:
    Acords:
    Proposta de modificació dels suports i recursos previstos en aquest PI amb l’objectiu de proporcionar a l’alumne entorns més normalitzats
    Data propera reunió:
  3. Avaluació del Pl
Progrés en l’assoliment de les capacitats i objectius prioritzats. Valoració de les metodologies, suports, recursos, organització...



Propostes per a la continuació/revisió/finalització del PI de cara al curs següent



ANNEX 1: AVALUACIÓ INICIAL DE L’ALUMNAT NOUVINGUT
En relació a l’avaluació inicial de l’alumnat nouvingut7, s’ha de tenir en compte que, en principi, les dificultats per accedir al currículum ordinari provenen del desconeixement de la llengua vehicular dels aprenentatges i de la falta d’alguns dels referents socials, culturals i científics que es necessiten per accedir als continguts escolars, a part de les conseqüències socioemocionals que es puguin derivar del procés migratori.
Per tant a l’hora d’identificar les necessitats educatives dels alumnes nouvinguts s’haurien de tenir en compte els aspectes que apareixen a continuació:
  • Entrevistes amb la família
  • Motivació per a l’aprenentatge de l’alumne
  • Hàbits d’estudi
  • Rendiment escolar en el país d’origen
  • Expectatives educatives de la família respecte de l’alumne
  • Activitats en el temps lliure
  • ...
  • Aspectes socioemocionals
  • Projecte migratori
  • Consideracions sobre el context familiar i/o socioeconòmic
  • Aspectes emocionals
  • ...
  • Competències bàsiques :
  • Punts forts
  • Aspectes a millorar
  • Àrees del currículum8
  • Llengua9
  • Matemàtiques
  • Altres àrees
ANNEX 2: ORIENTACIONS DIDÀCTIQUES
Metodologia

Separar les diferents parts del procés en la resolució d’una activitat i presentar els continguts de manera més seqüenciada per reduir-ne la quantitat d’informació i la complexitat.

Establir connexions entre els coneixements previs escolars o personals i els aprenentatges nous

Incloure objectius de llengua en totes les àrees, especialment els que tenen a veure en llegir per aprendre.

Anticipar continguts per facilitar el seguiment de les activitats del grup-classe.

Proporcionar diferents tipus d’estratègies (observar, manipular, experimentar) per resoldre les tasques.

Promoure el treball col·laboratiu i l’aprenentatge entre iguals

Proporcionar estratègies per memoritzar conceptes bàsics

Ensenyar estratègies de reelaboració d’activitats pròpies

Proporcionar resums/esquemes/mapes conceptuals

Presentar els continguts curriculars amb diferents suports (impresos i digitals) i amb diferents formats (text, vídeo, àudio, multimèdia, imatge)

Explicitar les idees principals (oralment, a la pissarra, al moodle...)

Potenciar l’ús de les noves tecnologies com a instrument d’autoregulació del propi aprenentatge.

Evitar excessos en la memorització de conceptes i l’aplicació de procediments

Presentar textos d’una extensió adequada a la competència lingüística de l’alumne.

Procurar reduir en els textos la presència de lèxic desconegut per als alumnes i presentar el vocabulari nou dels textos que s’han de treballar.

Utilitzar textos de Lectura Fàcil

A l’hora de resoldre problemes, considerar el procés de raonament i valorar més el plantejament de la solució que el resultat.

...




Gestió de l’aula

Situar l’alumne prop del focus d’atenció durant el procés de realització de tasques

Reduir els elements distractors (sorolls, poca focalització de les tasques…)

Crear un clima d’aula que afavoreixi la iniciativa personal i la participació.

Comprovar que l’alumne disposa de tot el material necessari abans de començar una tasca.

Fer el seguiment de les tasques de manera que se’n faciliti el lliurament en els dates establertes (recordatoris, seguiment del procés de realització dels treballs…)








Organització de les tasques

Proporcionar estratègies d’autonomia en el treball personal a partir de l’ús de pautes, observació de models, reelaboració d’activitats pròpies…

Ajudar l’alumne en la gestió del temps. Durant la resolució de les tasques, marcar els períodes de temps per a cada part de les activitats

Ajudar a fer ús de l’agenda

Presentar a l’alumne els objectius a assolir amb una temporalització determinada (setmana, mes) i fer-ne el seguiment de l’assoliment.

Utilitzar el pla visual de treball individual10

Fomentar l’ús de suports o instruments alternatius (calculadora, recordatoris, referents, suports informàtics…)

Promoure activitats específiques que facilitin l’organització i distribució de les feines en totes les àrees (ús de l’agenda, horaris, organització del material…)

Proporcionar estratègies i recursos que ajudin a mantenir l’atenció durant el procés de resolució de les tasques.



Interaccions a l’aula

Facilitar suports i bastides que permetin comprendre i seguir les explicacions del docent

Fer servir frases breus i ben estructurades

Presentar les preguntes amb un estil de redacció senzill i directe.

Oferir material de suport per a la resolució de les tasques (llibres, esquemes, pautes…)

Fer servir suports verbals i corporals (gestos, contacte visual…) que facilitin la comunicació i ajudin a mantenir l’atenció. Especialment en el cas dels petits, situar-se a l’alçada dels alumnes.

Oferir recordatoris/pautes/referents per a aprenentatges (normes ortogràfiques, taules de multiplicar, fórmules…)

Donar les instruccions de manera clara i estructurada (d’una en una, oralment i per escrit a la vegada…)

Davant d’una determinada demanda, donar temps a l’alumne perquè pugui expressar-se.

Fer explicita la participació de l’alumne en la dinàmica de classe (exposicions orals, treball a la pissarra), especialment en aquells aspectes en els quals els alumnes siguin més competents.

Establir consignes positives (sense penalitzar) per ajudar a sistematitzar les rutines escolars (ajudar a prendre consciència de la desatenció)

Promoure activitats en petit grup o per parelles que afavoreixin l’ajuda mútua, l’aprenentatge entre iguals i el treball cooperatiu

Proporcionar pautes per ajudar els alumnes nous a presentar-se davant els seus companys

Utilitzar les TAC per promoure la participació activa en les activitats d’aula.



Avaluació i valoració i correcció de les tasques

Avaluar de manera continuada i individualitzada, evitant l’excés de proves.

Valorar explícitament l’interès per la feina ben feta i la presentació acurada dels treballs

Fer reconeixements de l’esforç personal i de les produccions dels alumnes davant del grup i d’altres membres de la comunitat educativa (pares, companys d’altres grups, docents...)

Considerar l’error com a part de la millora del procés d’aprenentatge i evitar-ne les valoracions negatives.

Valorar la tasca diària (actitud, presentació dels treball, ús de l’agenda...)

Valorar la feina feta tot i que no s’hagi resolt la totalitat de la tasca satisfactòriament

Oferir suports o modalitats alternatives per completar l’avaluació (prova oral, presentació de treballs, reduir o simplificar les preguntes d’una prova, deixar més temps per resoldre els exercicis, proporcionar esquemes o textos de suport...) tenint en compte els punts forts de l’alumne

Valorar més el contingut de les respostes que la forma (presentació i redacció)

Valorar el procés (per exemple, en matemàtiques, valorar més el plantejament del problema que el resultat)

Ajudar a sintetitzar i preparar les respostes

Valorar només els errors lingüístics pactats prèviament (faltes d’ortografia, lèxic específic del tema...)

Preveure espais de revisió conjunta de les tasques (per exemple, setmanalment) que facilitin la reflexió sobre el propi procés d’aprenentatge i sobre les estratègies que cal aplicar per millorar-lo

Valorar positivament l’esforç personal i les produccions dels alumnes davant del grup d’alumnes i d’altres membres de la comunitat educativa (pares, companys d’altres grups...)

...





1 Es pot trobar informació sobre l’avaluació inicial de l’alumnat nouvingut a l’annex 1.
3 Es tracta de prioritzar aquells components de les competències bàsiques (coneixements, habilitats, estratègies...) que es considerin més rellevants per accedir al currículum en el moment de l’elaboració del PI.
5 Especificar hores i tipus de suport o recurs (hores d’atenció a la diversitat, USEE, aula d’acollida, PIM...).

6 Es poden trobar orientacions metodològiques a l’annex 2.
7 Es considera alumne nouvingut aquell que fa menys de vint-i-quatre mesos o, excepcionalment si procedeix d’àmbits lingüístics i culturals molt allunyats del nostre, menys de trenta-sis mesos que s’han incorporat per primera vegada al sistema educatiu de Catalunya.
9 Existeixen uns Objectius generals per als nivells de referència A1, A2 i B1 per a l’ensenyament obligatori (Departament d’Ensenyament, 2012) per a les habilitats lingüístiques comunicatives de recepció, producció, expressió i interacció orals i escrites. Es poden trobar altres desplegaments curriculars referits a aquests nivells de llengua a la pàgina Alumnat nouvingut (apartat “Orientacions curriculars”).
10 Es pot trobar un exemple de pla visual a la pàgina 28 de la guia TDAH: detecció i actuació en l’àmbit educatiu del Departament d’Ensenyament.

CONCLUSIÓ:
Cal considerar que són models i que cal que cada centre el personalitzi segons les necessitats que tingui, per tal de donar resposta a cada situació en que és necessari. S'han de planificar les mesures, actuacions i suports per donar resposta a l’alumnat que presenta necessitats educatives específiques o que es troba en situacions singulars

Aquest és un tema molt interessant. Us animo a fer-hi un cop d'ull...

Tots aquests exemples i molts més els podeu trobar a la web de la Xtec:





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada