Us
adjunto algun model present a la pàgina web Xtec sobre Plans de
Suport Individualitzat (PI):
Per
exemple EDUCACIÓ INFANTIL...
Curs acadèmic 201 _ /201_
-
Dades personals i escolars
Alumne/a:
|
|||||
Data
naixement:
|
|||||
Nivell:
|
|||||
Coordinador
del Pla:
|
|||||
Membres
de l’Equip PI:
|
|||||
Observacions:
|
|||||
Data:
|
|||||
|
|||||
Les
dificultats que manifesta estan relacionades amb:
|
|||||
Discapacitat
|
Retard
maduratiu
|
Alteracions
de conducta
|
Altes
capacitats
|
Malaltia
|
altres
|
Data:
|
-
Justificació
Breu
descripció argumentada de la necessitat que l’alumne/a cursi
amb PI. Anotar en quin document administratiu de centre es recull
la presa de decisió (acta de la CAD, acta d’avaluació , reunió
d’equip docent ...)
|
-
Interessos i potencialitats
Interessos
i capacitats més desenvolupades de l’alumne. Activitats en què
li agrada participar
|
-
Proposta educativa
4.1.
Capacitats prioritzades
Capacitats
|
||||||
Concreció
objectius
|
Activitats
|
Dia/es
i horari
|
Suports
|
Criteris
avaluació
|
||
1
|
Domini
del seu cos, moviment i coordinació
|
|||||
2
|
Seguretat
afectiva i emocional, imatge positiva d’ell mateix.
|
|||||
3
|
Hàbits
bàsics d’autonomia en accions quotidianes.
|
|||||
4
|
Pensar,
crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats
matemàtiques bàsiques.
|
|||||
5
|
Comunicació
i expressió ajustada als diferents contextos i situacions per
mitjà dels diversos llenguatges.
|
|||||
6
|
Observació
i exploració de l’entorn immediat, natural i físic,
curiositat, respecte i participació.
|
|||||
7
|
Iniciativa
per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificar-ne els
perills i aprendre a actuar en conseqüència.
|
|||||
8
|
Relació
amb els altres i en la resolució pacífica de conflictes.
|
|||||
9
|
Comportar-se
d’acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una
autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a
la integració social.
|
-
Horari de l’alumne/a
(Àrea
/ Activitat; emplaçament/dins/fora aula/agrupament;
docent/especialista)
Horari
|
Dilluns
|
Dimarts
|
Dimecres
|
Dijous
|
Divendres
|
|||||
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
||||||
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
||||||
ESBARJO
|
Suports
|
ESBARJO
|
Suports
|
ESBARJO
|
Suports
|
ESBARJO
|
Suports
|
ESBARJO
|
Suports
|
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
||||||
MENJADOR
|
Suports
|
MENJADOR
|
Suports
|
MENJADOR
|
Suports
|
MENJADOR
|
Suports
|
MENJADOR
|
Suports
|
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
||||||
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
-
Participació de la família
El
pare, la mare o els tutors/es legals són informats d’aquest pla
individualitzat i acorden amb el tutor/a el seguiment del mateix.
Signatures
del pare/mare: Tutor/a:
Vist-i-plau del director/a:
Segell
i data:
|
-
Reunions de coordinació i seguiment del pla
Data
de la primera reunió d’avaluació inicial de l’equip PI:
Participants:
Temes
tractats:
Acords:
|
Data
reunió i participants:
Temes
tractats:
Acords:
|
Data
reunió i participants:
Temes
tractats:
Acords:
|
Data
reunió i participants:
Temes
tractats:
Acords:
|
-
Valoració final del Pla
Progrés
en l’assoliment de les capacitats prioritzades. Valoració de les
metodologies, suports, recursos, organització..
Propostes
per a la continuació/revisió/finalització del pla de cara al
següent curs
Un
altre exemple d’EDUCACIÓ INFANTIL...
Curs acadèmic 201 _ /201_
-
Dades personals i escolars
Alumne/a:
|
|||||
Data
naixement:
|
|||||
Nivell:
|
|||||
Coordinador
del Pla:
|
|||||
Membres
de l’Equip PI:
|
|||||
Observacions:
|
|||||
|
|||||
Les
dificultats que manifesta estan relacionades amb:
|
|||||
Discapacitat
|
Retard
maduratiu
|
Alteracions
de conducta
|
Altes
capacitats
|
Malaltia
|
altres
|
Data:
|
-
Justificació
Breu
descripció argumentada de la necessitat que l’alumne/a cursi
amb PI. Anotar en quin document administratiu de centre es recull
la presa de decisió (acta de la CAD, acta d’avaluació ,
reunió d’equip docent ...)
|
-
Interessos i potencialitats
Interessos
i capacitats més desenvolupades de l’alumne. Activitats en què
li agrada participar
|
-
Proposta educativa
4.1.
Capacitats prioritzades
Capacitats
|
||||
Com
la resta del grup
|
Prioritzar
|
Objectius
proposats
|
||
1
|
Domini
del seu cos, moviment i coordinació
|
|||
2
|
Seguretat
afectiva i emocional, imatge positiva d’ell mateix.
|
|||
3
|
Hàbits
bàsics d’autonomia en accions quotidianes.
|
|||
4
|
Pensar,
crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats
matemàtiques bàsiques.
|
|||
5
|
Comunicació
i expressió ajustada als diferents contextos i situacions per
mitjà dels diversos llenguatges.
|
|||
6
|
Observació
i exploració de l’entorn immediat, natural i físic,
curiositat, respecte i participació.
|
|||
7
|
Iniciativa
per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificar-ne els
perills i aprendre a actuar en conseqüència
|
|||
8
|
Relació
amb els altres i en la resolució pacífica de conflictes
|
|||
9
|
Comportar-se
d’acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una
autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a
la integració social.
|
-
Horari de l’alumne/a
(Àrea
/ Activitat; emplaçament/dins/fora aula/agrupament;
docent/especialista)
Horari
|
Dilluns
|
Dimarts
|
Dimecres
|
Dijous
|
Divendres
|
|||||
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
||||||
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
||||||
ESBARJO
|
Suports
|
ESBARJO
|
Suports
|
ESBARJO
|
Suports
|
ESBARJO
|
Suports
|
ESBARJO
|
Suports
|
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
||||||
MENJADOR
|
Suports
|
MENJADOR
|
Suports
|
MENJADOR
|
Suports
|
MENJADOR
|
Suports
|
MENJADOR
|
Suports
|
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
||||||
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
-
Participació de la família
El
pare, la mare o els tutors/es legals són informats d’aquest pla
individualitzat i acorden amb el tutor/a el seguiment del mateix.
Signatures
del pare/mare: Tutor/a:
Vist-i-plau del director/a:
Segell
i data:
|
-
Reunions de coordinació i seguiment del pla
Data
de la primera reunió d’avaluació inicial de l’equip PI:
Participants:
Temes
tractats:
Acords:
|
Data
reunió i participants:
Temes
tractats:
Acords:
|
Data
reunió i participants:
Temes
tractats:
Acords:
|
Data
reunió i participants:
Temes
tractats:
Acords:
|
-
Valoració final del Pla
Progrés
en l’assoliment de les capacitats prioritzades. Valoració de les
metodologies, suports, recursos, organització..
Propostes
per a la continuació/revisió/finalització del pla de cara al
següent curs
I
algún d'EDUCACIÓ PRIMARIA...
Curs
acadèmic 201 _ /201_
-
Dades personals i escolarsAlumne/a:Sexe: Dona HomeData naixement:País de naixement :Nivell:Tutor/a:Membres de l’Equip PI:Observacions:Motivat per:
-
Dictamen d’escolarització
-
Informe de necessitats educatives específiques derivades de situacions socials desfavorides (nee SSD)
-
Avaluació psicopedagògica de l’EAP
-
Resultat de l’avaluació inicial de l’alumnat nouvingut
-
Proposta del centre (director/ Comissió d’Atenció a la diversitat)
Necessitats educatives derivades de: Discapacitat TEA Trastorn aprenentatge Alteracions greus conducta Altes capacitats Malaltia Alumnat nouvingut AltresEspecificar:Data:-
Alumnes nouvingutsData d’arribada a Catalunya:Data d’incorporació per primera vegada al sistema educatiu a Catalunya:Data d’arribada al centre:Tutor/a de l’aula d’acollida:Llengües que coneixLlengua o llengües familiars:Llengua o llengües d’escolarització prèvia
-
Llengües vehiculars dels aprenentatges:
-
Llengües estrangeres que ha après:
Altres llengües que coneix:Escolarització prèviaAnys d’escolarització prèvia: Escolarització prèvia regular Escolarització prèvia irregular Sense escolarització prèvia -
-
-
JustificacióBreu descripció argumentada de la necessitat que l’alumne/a cursi amb PI. Anoteu en quin document administratiu de centre es recull la presa de decisió (acta de la CAD, acta d’avaluació , reunió d’equip docent ...).
-
Avaluació inicial1
-
Nivell actual de competències
-
Punts forts i punts febles de l’alumne
-
Interessos i motivacions (escolars i extraescolars)
-
-
Proposta educativa
-
Competències prioritzades
-
Orientativament,
les prioritzacions poden respondre als següents criteris:
-
Per potenciar del desenvolupament personal de l’alumne
-
Per potenciar la participació activa de l’alumne al món social
-
Per potenciar l’adquisició de les competències que facilitin l’accés al Currículum
Competències
bàsiques2
|
||
Prioritats3
|
||
Competència
comunicativa lingüística i audiovisual
|
||
Competència
artística i cultural
|
||
Tractament
de la informació i competència digital
|
||
Competència
matemàtica
|
||
Competència
d’aprendre a aprendre
|
||
Competència
d’autonomia i iniciativa personal
|
||
Competència
en el coneixement i la interacció en el món físic
|
||
Competència
social i ciutadana
|
-
Àrees i tipus d’adaptació que es proposa
Ompliu
només el quadre d’aquelles matèries amb algun tipus d’adaptació
del currículum.
Àrees
|
PI
|
Continguts4
|
Criteris
d’avaluació
|
Adaptació
proves i avaluacions
|
|
SÍ
|
NO
|
||||
Llengua
catalana i literatura
|
|||||
Llengua
castellana i literatura
|
|||||
Llengua
estrangera
|
|||||
Coneixement
del medi natural, social i cultural
|
|||||
Educació
artística
|
|||||
Educació
física
|
|||||
Educació
per la ciutadania i els drets humans
|
|||||
Matemàtiques
|
- Horari de l’alumne/a
Horari
|
Dilluns
|
Dimarts
|
Dimecres
|
Dijous
|
Divendres
|
|||||
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
||||||
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
||||||
ESBARJO
|
Suports
|
ESBARJO
|
Suports
|
ESBARJO
|
Suports
|
ESBARJO
|
Suports
|
ESBARJO
|
Suports
|
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
||||||
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
||||||
MENJADOR
|
Suports
|
MENJADOR
|
Suports
|
MENJADOR
|
Suports
|
MENJADOR
|
Suports
|
MENJADOR
|
Suports
|
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
||||||
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
- Resum de l’organització dels suports de l’alumne
Àrees
|
Professor/a
|
Hores
a l’aula ordinària5
|
Hores
de
suports
i/o recursos fora de l’aula ordinària5
|
|
Sense
suport
|
Amb
suport
|
|||
Llengua
castellana i literatura
|
||||
Llengua
estrangera
|
||||
Coneixement
del medi natural, social i cultural
|
||||
Educació
artística
|
||||
Educació
física
|
||||
Educació
per la ciutadania i els drets humans
|
||||
Matemàtiques
|
- Orientacions metodològiques6
-
Materials i recursos
-
Participació de la famíliaAcords amb la família:a)b)c)El pare, la mare o els tutors legals són informats d’aquest pla individualitzat i n’acorden amb el tutor/a el seguiment.Signatures del pare/mare: Tutor/a: Vist-i-plau del director/a:Segell i data:
-
Reunions de coordinació i seguiment del PIData de la primera reunió d’avaluació inicial de l’equip PI:Participants:Temes tractats:Acords:Proposta de modificació dels suports i recursos previstos en aquest PI amb l’objectiu de proporcionar a l’alumne entorns més normalitzats:Data propera reunió:Data reunió i participants:Temes tractats:Acords:Proposta de modificació dels suports i recursos previstos en aquest PI amb l’objectiu de proporcionar a l’alumne entorns més normalitzatsData propera reunió:
-
Avaluació del Pl
Progrés
en l’assoliment de les capacitats i objectius prioritzats.
Valoració de les metodologies, suports, recursos, organització...
Propostes
per a la continuació/revisió/finalització del PI de cara al curs
següent
ANNEX
1: AVALUACIÓ INICIAL DE L’ALUMNAT NOUVINGUT
En
relació a l’avaluació inicial de l’alumnat nouvingut7,
s’ha de tenir en compte que, en principi, les dificultats per
accedir al currículum ordinari provenen del desconeixement de la
llengua vehicular dels aprenentatges i de la falta d’alguns dels
referents socials, culturals i científics que es necessiten per
accedir als continguts escolars, a part de les conseqüències
socioemocionals que es puguin derivar del procés migratori.
Per
tant a l’hora d’identificar les necessitats educatives dels
alumnes nouvinguts s’haurien de tenir en compte els aspectes que
apareixen a continuació:
-
Entrevistes amb la família
-
Motivació per a l’aprenentatge de l’alumne
-
Hàbits d’estudi
-
Rendiment escolar en el país d’origen
-
Expectatives educatives de la família respecte de l’alumne
-
Activitats en el temps lliure
-
...
-
Aspectes socioemocionals
-
Projecte migratori
-
Consideracions sobre el context familiar i/o socioeconòmic
-
Aspectes emocionals
-
...
-
Competències bàsiques :
-
Punts forts
-
Aspectes a millorar
-
Àrees del currículum8
-
Llengua9
-
Matemàtiques
-
Altres àrees
ANNEX
2: ORIENTACIONS DIDÀCTIQUES
Metodologia
|
|
Separar
les diferents parts del procés en la resolució d’una
activitat i presentar els continguts de manera més seqüenciada
per reduir-ne la quantitat d’informació i la complexitat.
|
|
Establir
connexions entre els coneixements previs escolars o personals i
els aprenentatges nous
|
|
Incloure
objectius de llengua en totes les àrees, especialment els que
tenen a veure en llegir per aprendre.
|
|
Anticipar
continguts per facilitar el seguiment de les activitats del
grup-classe.
|
|
Proporcionar
diferents tipus d’estratègies (observar, manipular,
experimentar) per resoldre les tasques.
|
|
Promoure
el treball col·laboratiu i l’aprenentatge entre iguals
|
|
Proporcionar
estratègies per memoritzar conceptes bàsics
|
|
Ensenyar
estratègies de reelaboració d’activitats pròpies
|
|
Proporcionar
resums/esquemes/mapes conceptuals
|
|
Presentar
els continguts curriculars amb diferents suports (impresos i
digitals) i amb diferents formats (text, vídeo, àudio,
multimèdia, imatge)
|
|
Explicitar
les idees principals (oralment, a la pissarra, al moodle...)
|
|
Potenciar
l’ús de les noves tecnologies com a instrument d’autoregulació
del propi aprenentatge.
|
|
Evitar
excessos en la memorització de conceptes i l’aplicació de
procediments
|
|
Presentar
textos d’una extensió adequada a la competència lingüística
de l’alumne.
|
|
Procurar
reduir en els textos la presència de lèxic desconegut per als
alumnes i presentar el vocabulari nou dels textos que s’han de
treballar.
|
|
Utilitzar
textos de Lectura Fàcil
|
|
A
l’hora de resoldre problemes, considerar el procés de
raonament i valorar més el plantejament de la solució que el
resultat.
|
|
...
|
Gestió
de l’aula
|
|
Situar
l’alumne prop del focus d’atenció durant el procés de
realització de tasques
|
|
Reduir
els elements distractors (sorolls, poca focalització de les
tasques...)
|
|
Crear
un clima d’aula que afavoreixi la iniciativa personal i la
participació.
|
|
Comprovar
que l’alumne disposa de tot el material necessari abans de
començar una tasca.
|
|
Fer
el seguiment de les tasques de manera que se’n faciliti el
lliurament en els dates establertes (recordatoris, seguiment del
procés de realització dels treballs...)
|
|
...
|
Organització
de les tasques
|
|
Proporcionar
estratègies d’autonomia en el treball personal a partir de l’ús
de pautes, observació de models, reelaboració d’activitats
pròpies...
|
|
Ajudar
l’alumne en la gestió del temps. Durant la resolució de les
tasques, marcar els períodes de temps per a cada part de les
activitats
|
|
Ajudar
a fer ús de l’agenda
|
|
Presentar
a l’alumne els objectius a assolir amb una temporalització
determinada (setmana, mes) i fer-ne el seguiment de l’assoliment.
|
|
Utilitzar
el pla visual de treball individual10
|
|
Fomentar
l’ús de suports o instruments alternatius (calculadora,
recordatoris, referents, suports informàtics...)
|
|
Promoure
activitats específiques que facilitin l’organització i
distribució de les feines en totes les àrees (ús de l’agenda,
horaris, organització del material...)
|
|
Proporcionar
estratègies i recursos que ajudin a mantenir l’atenció durant
el procés de resolució de les tasques.
|
|
...
|
Interaccions
a l’aula
|
|
Facilitar
suports i bastides que permetin comprendre i seguir les
explicacions del docent
|
|
Fer
servir frases breus i ben estructurades
|
|
Presentar
les preguntes amb un estil de redacció senzill i directe.
|
|
Oferir
material de suport per a la resolució de les tasques (llibres,
esquemes, pautes...)
|
|
Fer
servir suports verbals i corporals (gestos, contacte visual...)
que facilitin la comunicació i ajudin a mantenir l’atenció.
Especialment en el cas dels petits, situar-se a l’alçada dels
alumnes.
|
|
Oferir
recordatoris/pautes/referents per a aprenentatges (normes
ortogràfiques, taules de multiplicar, fórmules...)
|
|
Donar
les instruccions de manera clara i estructurada (d’una en una,
oralment i per escrit a la vegada...)
|
|
Davant
d’una determinada demanda, donar temps a l’alumne perquè
pugui expressar-se.
|
|
Fer
explicita la participació de l’alumne en la dinàmica de classe
(exposicions orals, treball a la pissarra), especialment en
aquells aspectes en els quals els alumnes siguin més competents.
|
|
Establir
consignes positives (sense penalitzar) per ajudar a sistematitzar
les rutines escolars (ajudar a prendre consciència de la
desatenció)
|
|
Promoure
activitats en petit grup o per parelles que afavoreixin l’ajuda
mútua, l’aprenentatge entre iguals i el treball cooperatiu
|
|
Proporcionar
pautes per ajudar els alumnes nous a presentar-se davant els seus
companys
|
|
Utilitzar
les TAC per promoure la participació activa en les activitats
d’aula.
|
Avaluació
i valoració i correcció de les tasques
|
|
Avaluar
de manera continuada i individualitzada, evitant l’excés de
proves.
|
|
Valorar
explícitament l’interès per la feina ben feta i la presentació
acurada dels treballs
|
|
Fer
reconeixements de l’esforç personal i de les produccions dels
alumnes davant del grup i d’altres membres de la comunitat
educativa (pares, companys d’altres grups, docents...)
|
|
Considerar
l’error com a part de la millora del procés d’aprenentatge i
evitar-ne les valoracions negatives.
|
|
Valorar
la tasca diària (actitud, presentació dels treball, ús de
l’agenda...)
|
|
Valorar
la feina feta tot i que no s’hagi resolt la totalitat de la
tasca satisfactòriament
|
|
Oferir
suports o modalitats alternatives per completar l’avaluació
(prova oral, presentació de treballs, reduir o simplificar les
preguntes d’una prova, deixar més temps per resoldre els
exercicis, proporcionar esquemes o textos de suport...) tenint en
compte els punts forts de l’alumne
|
|
Valorar
més el contingut de les respostes que la forma (presentació i
redacció)
|
|
Valorar
el procés (per exemple, en matemàtiques, valorar més el
plantejament del problema que el resultat)
|
|
Ajudar
a sintetitzar i preparar les respostes
|
|
Valorar
només els errors lingüístics pactats prèviament (faltes
d’ortografia, lèxic específic del tema...)
|
|
Preveure
espais de revisió conjunta de les tasques (per exemple,
setmanalment) que facilitin la reflexió sobre el propi procés
d’aprenentatge i sobre les estratègies que cal aplicar per
millorar-lo
|
|
Valorar
positivament l’esforç personal i les produccions dels alumnes
davant del grup d’alumnes i d’altres membres de la comunitat
educativa (pares, companys d’altres grups...)
|
|
...
|
3
Es
tracta de prioritzar aquells components de les competències
bàsiques (coneixements, habilitats, estratègies...) que es
considerin més rellevants per accedir al currículum en el moment
de l’elaboració del PI.
5
Especificar
hores i tipus de suport o recurs (hores d’atenció a la
diversitat, USEE, aula d’acollida, ...)
7
Es
considera alumne nouvingut aquell que fa menys de vint-i-quatre
mesos o, excepcionalment si procedeix d’àmbits lingüístics i
culturals molt allunyats del nostre, menys de trenta-sis mesos que
s’han incorporat per primera vegada al sistema educatiu de
Catalunya.
9
Existeixen
uns Objectius
generals per als nivells de referència A1, A2 i B1 per a
l’ensenyament obligatori
(Departament
d’Ensenyament, 2012) per a les habilitats lingüístiques
comunicatives de recepció, producció, expressió i interacció
orals i escrites. Es poden trobar altres desplegaments curriculars
referits a aquests nivells de llengua a la pàgina Alumnat
nouvingut
(apartat “Orientacions curriculars”).
10
Es
pot trobar un exemple de pla visual a la pàgina 28 de la guia TDAH:
detecció i actuació en l’àmbit educatiu
del Departament d’Ensenyament.
I
també algun altre exemple d’EDUCACIÓ SECUNDÀRIA...
Curs
acadèmic 201 _ /201_
-
Dades personals i escolarsAlumne/a:Sexe Dona HomeData naixement:País de naixement :Nivell:Tutor/a:Membres de l’Equip PI:Observacions:Motivat per:
-
Dictamen d’escolarització
-
Informe de necessitats educatives específiques derivades de situacions socials desfavorides (nee SSD)
-
Avaluació psicopedagògica de l’EAP
-
Resultat de l’avaluació inicial de l’alumnat nouvingut
-
Proposta del centre (director/ Comissió d’Atenció a la diversitat)
Necessitats educatives derivades de: Discapacitat TEA Trastorn aprenentatge Alteracions greus conducta Altes capacitats Malaltia Alumnat nouvingut AltresEspecificar:Data:-
Alumnes nouvingutsData d’arribada a Catalunya:Data d’incorporació per primera vegada al sistema educatiu a Catalunya:Data d’arribada al centre:Tutor/a de l’aula d’acollida:Llengües que coneixLlengua o llengües familiars:Llengua o llengües d’escolarització prèvia
-
Llengües vehiculars dels aprenentatges:
-
Llengües estrangeres que ha après:
Altres llengües que coneix:Escolarització prèviaAnys d’escolarització prèvia: Escolarització prèvia regular Escolarització prèvia irregular Sense escolarització prèvia -
-
-
JustificacióBreu descripció argumentada de la necessitat que l’alumne/a cursi amb PI. Anoteu en quin document administratiu de centre es recull la presa de decisió (acta de la CAD, acta d’avaluació , reunió d’equip docent ...).
-
Avaluació inicial1
-
Nivell actual de competències
-
Punts forts i punts febles de l’alumne
-
Interessos i motivacions (escolars i extraescolars)
-
-
Proposta educativa
-
Competències prioritzades
-
Orientativament,
les prioritzacions poden respondre als següents criteris:
-
Per potenciar del desenvolupament personal de l’alumne
-
Per potenciar la participació activa de l’alumne al món social
-
Per potenciar l’adquisició de les competències que facilitin l’accés al Currículum
Competències
bàsiques2
|
||
Prioritats3
|
||
Competència
comunicativa lingüística i audiovisual
|
||
Competència
artística i cultural
|
||
Tractament
de la informació i competència digital
|
||
Competència
matemàtica
|
||
Competència
d’aprendre a aprendre
|
||
Competència
d’autonomia i iniciativa personal
|
||
Competència
en el coneixement i la interacció en el món físic
|
||
Competència
social i ciutadana
|
-
Àrees i tipus d’adaptació que es proposa
Ompliu
només el quadre d’aquelles matèries amb algun tipus d’adaptació
del Currículum.
Matèries
|
Continguts4
|
Criteris
d’avaluació
|
Adaptació
proves i avaluacions
|
|
SÍ
|
NO
|
|||
Llengua
catalana i literatura
|
||||
Llengua
castellana i literatura
|
||||
Llengua
estrangera
|
||||
Matemàtiques
|
||||
Ciències
de la naturalesa
|
||||
Ciències
socials, geografia i història
|
||||
Educació
física
|
||||
Tecnologies
|
||||
Educació
visual i plàstica
|
||||
Música
|
||||
Educació
per la ciutadania i els drets humans
|
||||
Treball
de síntesi
|
||||
Projecte
de recerca
|
-
Horari de l’alumne/a
Horari
|
Dilluns
|
Dimarts
|
Dimecres
|
Dijous
|
Divendres
|
|||||
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
||||||
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
||||||
ESBARJO
|
Suports
|
ESBARJO
|
Suports
|
ESBARJO
|
Suports
|
ESBARJO
|
Suports
|
ESBARJO
|
Suports
|
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
||||||
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
||||||
MENJADOR
|
Suports
|
MENJADOR
|
Suports
|
MENJADOR
|
Suports
|
MENJADOR
|
Suports
|
MENJADOR
|
Suports
|
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
||||||
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
Àrea
/ Activitat
|
Docent/s
i altres suports
|
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
Emplaçament
|
-
Resum de l’organització dels suports de l’alumneMatèriesProfessor/aHores a l’aula ordinària5Hores desuports i/o recursos fora de l’aula ordinària5Amb suportSense suportLlengua catalana i literaturaLlengua castellana i literaturaLlengua estrangeraMatemàtiquesCiències de la naturalesaCiències socials, geografia i històriaEducació físicaTecnologiesEducació visual i plàsticaMúsicaEducació per la ciutadania i els drets humansTreball de síntesi/Projecte de recerca
-
Orientacions metodològiques6
-
Materials i recursos
-
Participació de la famíliaAcords amb la família:a)b)c)El pare, la mare o els tutors legals són informats d’aquest pla individualitzat i n’acorden amb el tutor/a el seguiment.Signatures del pare/mare: Tutor/a: Vist-i-plau del director/a:Segell i data:
-
Reunions de coordinació i seguiment del PIData de la primera reunió d’avaluació inicial de l’equip PI:Participants:Temes tractats:Acords:Proposta de modificació dels suports i recursos previstos en aquest PI amb l’objectiu de proporcionar a l’alumne entorns més normalitzats:Data propera reunió:Data reunió i participants:Temes tractats:Acords:Proposta de modificació dels suports i recursos previstos en aquest PI amb l’objectiu de proporcionar a l’alumne entorns més normalitzatsData propera reunió:
-
Avaluació del Pl
Progrés
en l’assoliment de les capacitats i objectius prioritzats.
Valoració de les metodologies, suports, recursos, organització...
Propostes
per a la continuació/revisió/finalització del PI de cara al curs
següent
ANNEX
1: AVALUACIÓ INICIAL DE L’ALUMNAT NOUVINGUT
En
relació a l’avaluació inicial de l’alumnat nouvingut7,
s’ha de tenir en compte que, en principi, les dificultats per
accedir al currículum ordinari provenen del desconeixement de la
llengua vehicular dels aprenentatges i de la falta d’alguns dels
referents socials, culturals i científics que es necessiten per
accedir als continguts escolars, a part de les conseqüències
socioemocionals que es puguin derivar del procés migratori.
Per
tant a l’hora d’identificar les necessitats educatives dels
alumnes nouvinguts s’haurien de tenir en compte els aspectes que
apareixen a continuació:
-
Entrevistes amb la família
-
Motivació per a l’aprenentatge de l’alumne
-
Hàbits d’estudi
-
Rendiment escolar en el país d’origen
-
Expectatives educatives de la família respecte de l’alumne
-
Activitats en el temps lliure
-
...
-
Aspectes socioemocionals
-
Projecte migratori
-
Consideracions sobre el context familiar i/o socioeconòmic
-
Aspectes emocionals
-
...
-
Competències bàsiques :
-
Punts forts
-
Aspectes a millorar
-
Àrees del currículum8
-
Llengua9
-
Matemàtiques
-
Altres àrees
ANNEX
2: ORIENTACIONS DIDÀCTIQUES
Metodologia
|
|
Separar
les diferents parts del procés en la resolució d’una
activitat i presentar els continguts de manera més seqüenciada
per reduir-ne la quantitat d’informació i la complexitat.
|
|
Establir
connexions entre els coneixements previs escolars o personals i
els aprenentatges nous
|
|
Incloure
objectius de llengua en totes les àrees, especialment els que
tenen a veure en llegir per aprendre.
|
|
Anticipar
continguts per facilitar el seguiment de les activitats del
grup-classe.
|
|
Proporcionar
diferents tipus d’estratègies (observar, manipular,
experimentar) per resoldre les tasques.
|
|
Promoure
el treball col·laboratiu i l’aprenentatge entre iguals
|
|
Proporcionar
estratègies per memoritzar conceptes bàsics
|
|
Ensenyar
estratègies de reelaboració d’activitats pròpies
|
|
Proporcionar
resums/esquemes/mapes conceptuals
|
|
Presentar
els continguts curriculars amb diferents suports (impresos i
digitals) i amb diferents formats (text, vídeo, àudio,
multimèdia, imatge)
|
|
Explicitar
les idees principals (oralment, a la pissarra, al moodle...)
|
|
Potenciar
l’ús de les noves tecnologies com a instrument d’autoregulació
del propi aprenentatge.
|
|
Evitar
excessos en la memorització de conceptes i l’aplicació de
procediments
|
|
Presentar
textos d’una extensió adequada a la competència lingüística
de l’alumne.
|
|
Procurar
reduir en els textos la presència de lèxic desconegut per als
alumnes i presentar el vocabulari nou dels textos que s’han de
treballar.
|
|
Utilitzar
textos de Lectura Fàcil
|
|
A
l’hora de resoldre problemes, considerar el procés de
raonament i valorar més el plantejament de la solució que el
resultat.
|
|
...
|
Gestió
de l’aula
|
|
Situar
l’alumne prop del focus d’atenció durant el procés de
realització de tasques
|
|
Reduir
els elements distractors (sorolls, poca focalització de les
tasques…)
|
|
Crear
un clima d’aula que afavoreixi la iniciativa personal i la
participació.
|
|
Comprovar
que l’alumne disposa de tot el material necessari abans de
començar una tasca.
|
|
Fer
el seguiment de les tasques de manera que se’n faciliti el
lliurament en els dates establertes (recordatoris, seguiment del
procés de realització dels treballs…)
|
|
…
|
Organització
de les tasques
|
|
Proporcionar
estratègies d’autonomia en el treball personal a partir de l’ús
de pautes, observació de models, reelaboració d’activitats
pròpies…
|
|
Ajudar
l’alumne en la gestió del temps. Durant la resolució de les
tasques, marcar els períodes de temps per a cada part de les
activitats
|
|
Ajudar
a fer ús de l’agenda
|
|
Presentar
a l’alumne els objectius a assolir amb una temporalització
determinada (setmana, mes) i fer-ne el seguiment de l’assoliment.
|
|
Utilitzar
el pla visual de treball individual10
|
|
Fomentar
l’ús de suports o instruments alternatius (calculadora,
recordatoris, referents, suports informàtics…)
|
|
Promoure
activitats específiques que facilitin l’organització i
distribució de les feines en totes les àrees (ús de l’agenda,
horaris, organització del material…)
|
|
Proporcionar
estratègies i recursos que ajudin a mantenir l’atenció durant
el procés de resolució de les tasques.
|
|
…
|
Interaccions
a l’aula
|
|
Facilitar
suports i bastides que permetin comprendre i seguir les
explicacions del docent
|
|
Fer
servir frases breus i ben estructurades
|
|
Presentar
les preguntes amb un estil de redacció senzill i directe.
|
|
Oferir
material de suport per a la resolució de les tasques (llibres,
esquemes, pautes…)
|
|
Fer
servir suports verbals i corporals (gestos, contacte visual…)
que facilitin la comunicació i ajudin a mantenir l’atenció.
Especialment en el cas dels petits, situar-se a l’alçada dels
alumnes.
|
|
Oferir
recordatoris/pautes/referents per a aprenentatges (normes
ortogràfiques, taules de multiplicar, fórmules…)
|
|
Donar
les instruccions de manera clara i estructurada (d’una en una,
oralment i per escrit a la vegada…)
|
|
Davant
d’una determinada demanda, donar temps a l’alumne perquè
pugui expressar-se.
|
|
Fer
explicita la participació de l’alumne en la dinàmica de classe
(exposicions orals, treball a la pissarra), especialment en
aquells aspectes en els quals els alumnes siguin més competents.
|
|
Establir
consignes positives (sense penalitzar) per ajudar a sistematitzar
les rutines escolars (ajudar a prendre consciència de la
desatenció)
|
|
Promoure
activitats en petit grup o per parelles que afavoreixin l’ajuda
mútua, l’aprenentatge entre iguals i el treball cooperatiu
|
|
Proporcionar
pautes per ajudar els alumnes nous a presentar-se davant els seus
companys
|
|
Utilitzar
les TAC per promoure la participació activa en les activitats
d’aula.
|
Avaluació
i valoració i correcció de les tasques
|
|
Avaluar
de manera continuada i individualitzada, evitant l’excés de
proves.
|
|
Valorar
explícitament l’interès per la feina ben feta i la presentació
acurada dels treballs
|
|
Fer
reconeixements de l’esforç personal i de les produccions dels
alumnes davant del grup i d’altres membres de la comunitat
educativa (pares, companys d’altres grups, docents...)
|
|
Considerar
l’error com a part de la millora del procés d’aprenentatge i
evitar-ne les valoracions negatives.
|
|
Valorar
la tasca diària (actitud, presentació dels treball, ús de
l’agenda...)
|
|
Valorar
la feina feta tot i que no s’hagi resolt la totalitat de la
tasca satisfactòriament
|
|
Oferir
suports o modalitats alternatives per completar l’avaluació
(prova oral, presentació de treballs, reduir o simplificar les
preguntes d’una prova, deixar més temps per resoldre els
exercicis, proporcionar esquemes o textos de suport...) tenint en
compte els punts forts de l’alumne
|
|
Valorar
més el contingut de les respostes que la forma (presentació i
redacció)
|
|
Valorar
el procés (per exemple, en matemàtiques, valorar més el
plantejament del problema que el resultat)
|
|
Ajudar
a sintetitzar i preparar les respostes
|
|
Valorar
només els errors lingüístics pactats prèviament (faltes
d’ortografia, lèxic específic del tema...)
|
|
Preveure
espais de revisió conjunta de les tasques (per exemple,
setmanalment) que facilitin la reflexió sobre el propi procés
d’aprenentatge i sobre les estratègies que cal aplicar per
millorar-lo
|
|
Valorar
positivament l’esforç personal i les produccions dels alumnes
davant del grup d’alumnes i d’altres membres de la comunitat
educativa (pares, companys d’altres grups...)
|
|
...
|
3
Es
tracta de prioritzar aquells components de les competències
bàsiques (coneixements, habilitats, estratègies...) que es
considerin més rellevants per accedir al currículum en el moment
de l’elaboració del PI.
5
Especificar
hores i tipus de suport o recurs (hores d’atenció a la
diversitat, USEE, aula d’acollida, PIM...).
7
Es
considera alumne nouvingut aquell que fa menys de vint-i-quatre
mesos o, excepcionalment si procedeix d’àmbits lingüístics i
culturals molt allunyats del nostre, menys de trenta-sis mesos que
s’han incorporat per primera vegada al sistema educatiu de
Catalunya.
9
Existeixen
uns Objectius
generals per als nivells de referència A1, A2 i B1 per a
l’ensenyament obligatori
(Departament
d’Ensenyament, 2012) per a les habilitats lingüístiques
comunicatives de recepció, producció, expressió i interacció
orals i escrites. Es poden trobar altres desplegaments curriculars
referits a aquests nivells de llengua a la pàgina Alumnat
nouvingut
(apartat “Orientacions curriculars”).
10
Es
pot trobar un exemple de pla visual a la pàgina 28 de la guia TDAH:
detecció i actuació en l’àmbit educatiu
del Departament d’Ensenyament.
CONCLUSIÓ:
Cal
considerar que són models i que cal que
cada centre el personalitzi segons les necessitats que tingui, per
tal de donar resposta a cada situació en que és necessari. S'han de
planificar les
mesures, actuacions i suports per donar resposta a l’alumnat que
presenta necessitats educatives específiques o que es troba en
situacions singulars
Aquest
és un tema molt interessant. Us animo a fer-hi un cop d'ull...
Tots
aquests exemples i molts més els podeu trobar a la web de la Xtec:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada